Færdselsloven
Prompt: Bil parkeret ulovligt på fortov, skaber fare for fodgængere, bymiljø, dansk trafikskilt i baggrunden.
Standsning eller parkering må ikke ske på et sådant sted eller på en sådan måde, at der opstår fare eller ulempe for færdslen.
Standsning eller parkering må kun ske i højre side af vejen i færdselsretningen. På mindre befærdet vej og vej med ensrettet færdsel kan standsning eller parkering dog ske i venstre side. Ved standsning eller parkering skal køretøjet anbringes i vejens længderetning ved kørebanens yderkant eller om muligt uden for denne. Ved standsning eller parkering på parkeringsplads, som uden for tættere bebygget område er anlagt i umiddelbar tilslutning til vejen, skal føreren så vidt muligt benytte parkeringsplads, der er beliggende til højre i færdselsretningen.
Standsning eller parkering må ikke ske på cykelsti, gangsti eller fortov. Tilsvarende gælder for midterrabat, skillerabat, helleanlæg og lignende. Uden for tættere bebygget område kan et køretøj, hvis tilladte totalvægt ikke overstiger 3.500 kg, dog standses eller parkeres med en del af køretøjet på fortov eller skillerabat. 1. pkt. gælder ikke cykler og tohjulede knallerter.
Når føreren af et køretøj forlader dette, skal det sikres, at køretøjet ikke kan sætte i gang af sig selv. Føreren skal endvidere træffe foranstaltninger for at sikre, at køretøjet ikke uberettiget kan benyttes af andre. Påbudt anordning til tyverisikring skal være sat i funktion. Transportministeren kan fastsætte bestemmelser om, hvilke typer låseanordninger der skal anvendes.
Åbning af vogndøre, på- eller afstigning og på- eller aflæsning skal finde sted på en sådan måde, at der ikke opstår fare eller unødig ulempe.
Paragraf 28 i færdselsloven er central i vurderingen af, hvorvidt en standsning eller parkering er lovlig. Den fastslår, at standsning eller parkering ikke må ske på en måde, der skaber fare eller ulempe for færdslen. Dette er en bred bestemmelse, der giver myndighederne en vis skønsbeføjelse til at vurdere, om en konkret standsning eller parkering er i strid med loven.
Relevansen af denne paragraf i forhold til parkeringsbøder ligger i dens anvendelse som hjemmel for at udstede bøder, når en bil er parkeret på en måde, der kan forstyrre trafikken eller udgøre en sikkerhedsrisiko. Typiske eksempler kan være parkering tæt på vejkryds, foran indkørsler, på cykelstier eller i områder med dårlig oversigt.
For at klage over en parkeringsbøde baseret på denne paragraf, skal man ofte argumentere for, at parkeringen ikke reelt udgjorde en fare eller ulempe for færdslen. Man kan f.eks. påpege, at der var tilstrækkelig plads til andre trafikanter, eller at der ikke var nogen synlig fare forbundet med parkeringen.
Fejl fra myndighedernes side kan forekomme, hvis der er udstedt en bøde uden tilstrækkelig dokumentation for, at parkeringen faktisk skabte fare eller ulempe. For eksempel kan en bøde være uberettiget, hvis der ikke er taget hensyn til lokale forhold, eller hvis der er mangelfuld skiltning, der kunne have vejledt føreren om korrekt parkering. I sådanne tilfælde kan det være en god idé at fremlægge fotografisk eller anden dokumentation, der understøtter påstanden om, at parkeringen ikke var ulovlig.
(AI Kommentar v1.0, Genereret: 30.4.2025)